Coś z tym słuchem nie tak !
- Filip Sokala

- 7 gru 2024
- 2 minut(y) czytania
Podstawowe badanie laryngologiczne nie wykazało nieprawidłowości, a mimo to jesteś przekonana/y, że twoje dziecko ma zaburzenia słuchu.
Bardzo prawdopodobne. Tylko jakie zaburzenia i co z tym zrobić?
Dzieci śpiewają sto lat, a ono zasłania uszy?
Boi się wejść do toalety publicznej, bo jest tam suszarka do rąk?
Nie dociera co się do niego/niej mówi? Wymaga zbudowania uwagi?
Zbyt często ucisza innych?
Zapomina, co miało powiedzieć?
Wydaje się, jakby nie słyszało niektórych głosek/ samo ich nie wypowiada?
Nauka czytania trwa już zdecydowanie za długo?
Drażnią je ciche dźwięki – np. przełykanie jedzenia przez członka rodziny?
Samo jest nadmiernie głośne, hałaśliwe?
Potrzebuje indywidualnych komunikatów, nie reaguje na te kierowane do grupy?
Męczy je słuchanie dłuższych wypowiedzi, szybko traci uwagę?
Czy któryś z powyższych objawów opisuje twoje dziecko?
Po pierwsze różnicowanie.
zaburzenia sensoryczne – zaburzenia modulacji/rejestracji bodźców (reaktywności)
To trudności ze wzmacnianiem/hamowaniem informacji zmysłowej – tu dźwięków.
Złożone konsekwencje dotyczące emocji, uwagi, zachowania i w przypadku utrzymywania się, wytwarzania wyższych umiejętności w oparciu o wrażenia słuchowe.
zaburzenia sensoryczne – deficyty uwagi słuchowej
To trudności z „automatycznym” wzmacnianiem jednych informacji i wyhamowaniem pozostałym
Konsekwencje – zaburzenia uwagi, szybka męczliwość w miejscach bogatych dźwiękowo
mizofonia (zespół selektywnej nadwrażliwości na dźwięki)
Nadmierna reakcja na wybrane (niekoniecznie głośne) wrażenia słuchowe, często również zanim wystąpią (antycypuje nieprzyjemne doznania).
przeczulica zmysłowa (obciążenie stresem)
Okresowo występując drażliwość w odpowiedzi na wybrane wrażenia dźwiękowe.
zaburzenia centralnego przetwarzania słuchowego
Trudności w zakresie złożonych mechanizmów opracowywania wrażeń słuchowych wynikające z nieprawidłowości w CUN.
Konsekwencje – trudności językowe, deficyty uwagi, procesów pamięciowych
zaburzenia percepcji słuchowej
zaburzenia analizy i syntezy wrażeń słuchowych, trudności z odbieraniem i interpretowaniem dźwięków
Uwaga – wymienione zaburzenia się nie wykluczają, a często występuje między nimi korelacja.
Temat obszerny – interesuje cię coś konkretnego, przykłady, działanie? – napisz w komentarzu.





Komentarze