facebook-domain-verification=deoqpfu9y5endxp6xjdgbqaon4yv4p
top of page
  • Whatsapp

Coś z tym słuchem nie tak !

  • Zdjęcie autora: Filip Sokala
    Filip Sokala
  • 7 gru 2024
  • 2 minut(y) czytania

Podstawowe badanie laryngologiczne nie wykazało nieprawidłowości, a mimo to jesteś przekonana/y, że twoje dziecko ma zaburzenia słuchu.


Bardzo prawdopodobne. Tylko jakie zaburzenia i co z tym zrobić?



Dzieci śpiewają sto lat, a ono zasłania uszy?

Boi się wejść do toalety publicznej, bo jest tam suszarka do rąk?

Nie dociera co się do niego/niej mówi? Wymaga zbudowania uwagi?

Zbyt często ucisza innych?

Zapomina, co miało powiedzieć?

Wydaje się, jakby nie słyszało niektórych głosek/ samo ich nie wypowiada?

Nauka czytania trwa już zdecydowanie za długo?

Drażnią je ciche dźwięki – np. przełykanie jedzenia przez członka rodziny?

Samo jest nadmiernie głośne, hałaśliwe?

Potrzebuje indywidualnych komunikatów, nie reaguje na te kierowane do grupy?

Męczy je słuchanie dłuższych wypowiedzi, szybko traci uwagę?


Czy któryś z powyższych objawów opisuje twoje dziecko?



Po pierwsze różnicowanie.


  1. zaburzenia sensoryczne – zaburzenia modulacji/rejestracji bodźców (reaktywności)

    To trudności ze wzmacnianiem/hamowaniem informacji zmysłowej – tu dźwięków.

    Złożone konsekwencje dotyczące emocji, uwagi, zachowania i w przypadku utrzymywania się, wytwarzania wyższych umiejętności w oparciu o wrażenia słuchowe.


  2. zaburzenia sensoryczne – deficyty uwagi słuchowej

    To trudności z „automatycznym” wzmacnianiem jednych informacji i wyhamowaniem pozostałym

    Konsekwencje – zaburzenia uwagi, szybka męczliwość w miejscach bogatych dźwiękowo


  3. mizofonia (zespół selektywnej nadwrażliwości na dźwięki)

    Nadmierna reakcja na wybrane (niekoniecznie głośne) wrażenia słuchowe, często również zanim wystąpią (antycypuje nieprzyjemne doznania).


  4. przeczulica zmysłowa (obciążenie stresem)

    Okresowo występując drażliwość w odpowiedzi na wybrane wrażenia dźwiękowe.


  1. zaburzenia centralnego przetwarzania słuchowego

    Trudności w zakresie złożonych mechanizmów opracowywania wrażeń słuchowych wynikające z nieprawidłowości w CUN.

    Konsekwencje – trudności językowe, deficyty uwagi, procesów pamięciowych


  2. zaburzenia percepcji słuchowej

    zaburzenia analizy i syntezy wrażeń słuchowych, trudności z odbieraniem i interpretowaniem dźwięków


Uwaga – wymienione zaburzenia się nie wykluczają, a często występuje między nimi korelacja.



Temat obszerny – interesuje cię coś konkretnego, przykłady, działanie? – napisz w komentarzu.  

 
 
 

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
Czy zabawa powinna być bezstresowa?

Czy zabawa powinna być bezstresowa? Beztroska – tak. Bezstresowa – niekoniecznie. Przyjrzyj się dziecięcym zabawom i zobacz, kiedy widać u nich największe zaangażowanie. Gdy dziecko o włos nie zostaje

 
 
 

Komentarze


fikasz?!

©2020 by Figla. Proudly created with Wix.com

bottom of page